„Gotowce” ! tak czy nie?

blog-mergency

Gotowe strony lub strony z kreatorów.

Czy to dobre rozwiązanie? W tym artykule przedstawię kilka powodów czemu nie inwestować w „gotowce” ani strony z kreatorów, oraz kiedy warto się na nie skusić.

Po pierwsze SEO, czyli Twoja pozycja w Google.

Ostatnio pisze do nas wielu klientów, z prośbą o przeprojektowanie strony i z pytaniem, co jeszcze mogą zrobić, aby ich strona była bardziej intuicyjna. Zaczynamy od oceny strony – na pierwszy rzut oka strona wygląda nawet fajnie – jednak kiedy zaglądamy w kod, wszystko nabiera więcej sensu – już tłumaczę. „Pan Jan Kowalski” nie ma odpowiedniej ilości wejść na stronę, myśli, że może jego strona nie wygląda wystarczająco „fajowo”. „Pan Jan” nie wie, że brak wejść na stronę powoduję budowa całej strony, która jest bardzo słaba, a Google ciągle wyrzuca ją na ostatnią pozycję. Po dłuższej inspekcji dochodzimy do wniosku, że strona najprawdopodobniej jest „gotowcem”, a chwilę później, możemy nawet odszukać dany wzór i miejsce, gdzie takowy można kupić.

Jaki z tego wniosek? Struktura „Gotowców” zazwyczaj nie jest pierwszej jakości, nie spełnia wymogów Google,a co za tym idzie, czyni Cię w internecie niewidzialnym. Takie strony, zazwyczaj są dość wolne. Czy można zrobić poprawki w kodzie, aby strona działała lepiej i spełniała wymogi Google ? Można, jednak nie każda firma podejmie się tego, bo nie będzie to dla nich wystarczająco „poważna” oferta. Mogłyby tu również pomóc firmy zajmujące się SEO, ale tak samo, jak firmy IT, jak i firmy SEO mają swój cennik – nie lepiej od razu zainwestować w poprawną stronę ?

No OK, ale co ze stronami z kreatorów? Wielkim minusem kreatorów jest ogrom kodu, który generują podczas budowania strony. No i znowu te SEO … Ilość tekstu proporcjonalnie do kodu to przynajmniej 15%,a im więcej, tym lepiej. Przykładowo developer poświęci na dany element kilka linijek kodu, a na ten sam element, kreator wygeneruje kilkanaście. Strona robi się ciężka a przy tym wolna. Przy budowie strony kreatorem musisz również posiadać informację jak powinna wyglądać budowa HTML, jakie są wymogi Google co do SEO. Nawet jeśli zastosujesz się co do niektórych wymogów, na inne nie będziesz miał wpływu – bo tak działają kreatory. W tym przypadku kaleczysz szybkość strony i strukturę – dobra pozycja w Google przy złej strukturze i wolnej stronie? Nierealne. Czy można zrobić poprawki w kodzie, aby strona działała lepiej i spełniała wymogi Google ? Raczej żadna firma nie będzie się z tym bawić. Prędzej zaproponują zbudowanie nowej strony.

Teraz przejdźmy do kwestii estetyki i układu strony.

Tak jak w „Gotowcach”, jak i w „kreatorach” wygląd estetyczny jest istotny. A jeszcze bardziej istotne jest UI (czyli przemyślana koncepcja na stronę, budowa wizualna-co, jak i gdzie powinno się znajdować, aby było intuicyjne i zachęcało do skorzystania z usługi. Można tu przytoczyć układ towaru w sklepie, przejdziesz przez cały sklep, aby wziąć mleko z lodówek, po drodze na pewno skusisz się na coś więcej,przy kasach czekają na Ciebie czekoladki i batoniki – przypadek? Nie sądzę). Strony mają swój układ, pewną harmonię, pracują nad nimi nie tylko developerzy, ale pracownicy UI i UX.

Teraz ostatnia kwestia – korzystanie z kreatorów lub platformy, na której chcesz postawić stronę, nie należy do najprostszych.

Załóżmy, że kupiłeś gotową stronę. Teraz musisz uzupełnić tekst, zdjęcia, podłączyć media społecznościowe, dodać podstrony, a to coś nie działa i nie wiadomo czemu. Na końcu musisz wrzucić stronę na serwer i podpiąć domenę … Teraz kwestia czy masz czas uczyć się tego wszystkiego i dochodzić gdzie co jest i czym jest.
Korzystając z usługi firmy, która robi dla Ciebie stronę, zazwyczaj też musisz ustawiać tekst oraz zdjęcia – różnica jest taka, że dostajesz pełną dokumentację, gdzie kliknąć, aby zmienić dany tekst, a jeśli coś nie działa jak powinno, lub czujesz się zagubiony – dzwonisz do firmy i prosisz o pomoc.

Teraz napiszę, kiedy warto korzystać z gotowców.
• Znasz się na optymalizacji.
• Znasz narzędzia do sprawdzania szybkości Twojej strony oraz błędów SEO.
• Potrafisz, chociaż częściowo naprawić błędy SEO lub te związane z szybkością strony.
• Masz zmysł artystyczny i potrafisz dobrać zdjęcia oraz ikonki.
• Potrafisz rozplanować stronę tak, aby była intuicyjna oraz zachęcała klientów do skorzystania z Twoich usług.

• Z łatwością przychodzi Ci obsługa admin panelu w danej platformie.
• Potrafisz wrzucić stronę na serwer I zrobić odpowiednie ustawienia.
• Znasz się, chociaż częściowo, na pozycjonowaniu strony.